Koncepcja Przedszkola
KONCEPCJA PRACY
Niepublicznego Przedszkola
Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia
„ Wincentyńskie dzieci”
w Gorzowie Wielkopolskim
MISJA PRZEDSZKOLA
Niepubliczne Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia „Wincentyńskie Dzieci” jest przedszkolem katolickim, wspierającym rodzinę w wychowaniu dzieci, przyjmującym za podstawę chrześcijański system wartości. Kierując się wrażliwością serca św. Wincentego a Paulo i św. Ludwiki de Marillac, staramy się otoczyć opieką dzieci, rozeznając ich potrzeby, spiesząc im z pomocą a także troszcząc się o ich promocję poprzez wyrównywanie szans edukacyjnych. Zgodnie z charyzmatem Zgromadzenia wspieramy wychowanka w rozwoju, poprzez przekazywanie wartości chrześcijańskich, konsekwencję w działaniu, własny dobry
przykład, jednolitość wychowania przez wszystkich nauczycieli, współpracę z rodzicami.
W centrum naszego zainteresowania pozostaje Rodzina, pierwsze i najważniejsze ogniwo środowiska wychowawczego dla dziecka. Podejmujemy działania mające na celu rozwój wiary, wzrost miłości do Boga i ludzi w sercach dzieci i ich rodziców.
WIZJA PRZEDSZKOLA - We współpracy z Rodzicami chcemy wychować szczęśliwe dziecko:
mające poczucie bycia kochanym przez Boga; dzielące się tą miłością z bliźnimi i żyjące duchem wiary; kierujące się w życiu chrześcijańskimi wartościami; odpowiedzialne za siebie i innych; z radością pomnażające dary otrzymane od Boga i ubogacające nimi innych; wyposażone w wiedzę, umiejętności i sprawności, które pozwolą mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole i dorosłym życiu; otwarte na kontakty z innymi ludźmi, pełne śmiałej i twórczej postawy wobec otaczającego świata; pragnące odkrywać piękno, prawdę oraz odróżniać dobro od zła
CELE OGÓLNE I ZAŁOŻENIA PRACY PRZEDSZKOLA
1. Wspomagamy wszystkie dzieci w rozwijaniu uzdolnień, wspieramy ich ciekawość; aktywność i samodzielność w atmosferze akceptacji i zaufania, przy jednoczesnym poszanowaniu ich praw;
2. Przeprowadzamy diagnozę przedszkolną tworząc opis profilu inteligencji który stanowi początek budowania indywidualnej drogi rozwoju każdego wychowanka;
3. Traktujemy dzieci indywidualnie i podmiotowo, a formy i metody pracy dostosowujemy do potrzeb i możliwości każdego z wychowanków;
4. Kultywujemy tradycje narodowe i regionalne
5. Zależy nam na tym, żeby dzieci czuły się kochane, akceptowane i szczęśliwe;
6. Przygotowujemy je do wykorzystania swoich mocnych stron i pokonywania własnych słabości;
7. Wprowadzamy dzieci w świat wartości uniwersalnych: dobra, prawdy, miłości, szacunku dla innych, umiłowania ojczyzny;
8. Promujemy zdrowie fizyczne i psychiczne;
9. Organizujemy dzieciom pobyt w przedszkolu w taki sposób, żeby miały czas na swobodną zabawę, zajęcia dydaktyczne, pobyt na świeżym powietrzu i czynności organizacyjno-obsługowe;
10. Rodzice są naszymi sprzymierzeńcami i sojusznikami w organizacji procesu wychowawczo-dydaktycznego. Jesteśmy współpartnerami, dążącymi do wspólnego celu, jakim jest dla nas dobro dziecka.
DZIECI W NASZYM PRZEDSZKOLU
Realizują wymogi podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Odkrywają swoje talenty i je rozwijają. Dbają o kulturę osobistą na co dzień. Starają się o dobre relacje z rówieśnikami i dorosłymi. Potrafią się modlić, włączają w modlitwę swoje problemy. Kochają swoją Rodzinę, Region, Ojczyznę. Są wrażliwe na potrzeby innych, biorą odpowiedzialność za swoje czyny. Ufają personelowi przedszkola wiedzą, że zawsze mogą mówić o swoich wątpliwościach, problemach, trudnościach, związanych z wykonywaniem zadań i że zawsze spotkają się ze zrozumieniem i pomocą. Chętnie współpracują ze sobą, cieszą się z sukcesu każdego dziecka oraz z sukcesów całej grupy. Spożywają smaczne i zdrowe posiłki. Wracają do domu szczęśliwe, wesołe, zadowolone, bogate w pozytywne doświadczenia.
METODY WSPIERAJACE PROCES WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY
Odwołują się do nowoczesnych koncepcji pedagogicznych i nowatorskich, sprawdzonych metod pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Oparte są one na: aktywności poznawczej dzieci, na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy, polegają na rozwiązaniu problemów, na dominacji aktywności emocjonalno-artystycznej, umożliwiają stymulację rozwoju dzieci, ich aktywności i samodzielności. Metody i środki wychowania są ściśle dostosowane do indywidualnych możliwości dzieci i ich wieku, tak by proces wychowania w sposób harmonijny obejmował wszystkie sfery rozwoju.
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY OSOBOWE I MATERILANE PRZEDSZKOLA
PERSONEL PRZEDSZKOLA
Troszczy się o własny rozwój duchowy, intelektualny i fizyczny, aby w sposób kompetentny i skuteczny pełnić swoją misję. Wykorzystuje w pracy swój potencjał, jest zaangażowany i czuje się zrealizowanym człowiekiem. Wykazuje się inicjatywą, solidnością, dokładnością i odpowiedzialnością w powierzonych obowiązkach, dba o ład i porządek na przydzielonym stanowisku pracy. Jest uprzejmy i życzliwy, pełny szacunku dla siebie nawzajem, dla dzieci i rodziców.
BAZA PRZEDSZKOLA
pomieszczenia, wyposażenie przedszkola, w tym pomoce dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów; meble i kąciki zainteresowań, atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy, umożliwiają wszechstronny rozwój i integrację dzieci; przedszkole posiada bezpieczny plac zabaw z urozmaiconym sprzętem rekreacyjnym, sprzyjającym zabawom i rozwijaniu aktywności ruchowej na powietrzu położenie przedszkola znajduje się blisko Kościoła i Muzeum salka do zajęć z rytmiki i gimnastyki ogólnorozwojowej z elementami korekcyjnej wyposażony w odpowiedni sprzęt sportowy i muzyczny gabinet logopedyczny i terapeutyczny wyposażony w odpowiednie pomoce
WSPÓLPRACA Z RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości: okolicznościowa Msza Św., Festyn Wincentyński, spotkania opłatkowe, Jasełka, dzień Babci i Dziadka, festyn rodzinny z okazji Święta Mamy i Taty , pożegnanie przedszkolaków, nabożeństwa: różańcowe, droga krzyżowa, zajęcia warsztatowe oraz zajęcia otwarte. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy przedszkola, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji poprzez częste kontakty z rodzicami. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Współpraca ze środowiskiem lokalnym sprzyja rozwijaniu cech kreatywnych u dzieci. Stwarza sposobność do pełnego rozwoju społeczno-emocjonalnego.
CHCEMY, ABY DZIECKO:
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez niego gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy logopedycznej i psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej,
a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci. DZIECI MOGĄ UCZESTNICZYĆ W ZAJĘCIACH DODATKOWYCH organizowanych co roku na życzenie rodziców.
NAUCZYCIEL NASZEGO PRZEDSZKOLA
świadczy swoją postawą o wartościach chrześcijańskich; posiada wymagane kwalifikacje zawodowe; jest zaangażowany w pracę przedszkola; współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania; wspiera rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia; doskonali i podnosi swoją wiedzę i umiejętności; stosuje nowoczesne metody pracy; jest komunikatywny, partnerski, twórczy, otwarty na nowości, dyspozycyjny taktowny.
RODZICE:
Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka. Wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola. Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola. Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent naszego przedszkola na miarę swoich możliwości
kocha Boga i pogłębia swoją wiedzę o Nim, jest człowiekiem uczciwym, prawym i dobrym, szanującym siebie i innych, przestrzega podstawowych wartości, potrafi odróżnić dobro od zła, ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze, jest zainteresowany nauką i literaturą, potrafi współdziałać w zespole, przestrzega ustalonych reguł, umie radzić sobiez porażką, jest w znacznym stopniu samodzielny, zaradny, komunikatywny, otwarty, wrażliwy, twórczy, ciekawy świata, poszukujący, akceptuje zdrowy styl życia, cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego, ekologicznego i społecznego, czuje się Polakiem i Europejczykiem, jest dobrze przygotowany do dalszej edukacji i wyzwań XXI wieku.